zaterdag 28 maart 2015

Ondertussen in Enschede

Hans, Marina, Marijke, Anne Mieke en Frans 

Alweer een week geleden vierden we de 70ste verjaardag van Marina Naeff. Een oud klasgenoot van de AKI [Akademie voor Kunst en Industrie te Enschede] ze had een select aantal voormalige klasgenoten uit de roemruchte jaren uitgenodigd. Marijke Boon, Anne Mieke Backer en Frans Oosterhof. De meesten was ik wel blijven volgen, Marijke zag ik nog wel eens op de Boulevard of andere theaterplek en podia. Met Frans woonde ik samen met Han Hofs in hetzelfde studentenhuis aan de Leydsweg. Hij was één van de oprichters van De Enschedese School. Het kunstenaarscollectief, annex grafisch atelier in een oude school aan de Knalhutteweg te Enschede. Alwaar ook, naar ik pas op de namiddag zelf begreep, het feest plaatsvond. De school, inmiddels getransformeerd in een riante atelierwoning waar nu de familie Braspenning-Cochius woont, was getuige van een prachtige avond, die te snel voorbij ging, waar oude herinneringen werden opgehaald. De meesten had ik dertig jaar niet meer gezien, maar het gesprek ging door alsof het gisteren was gestopt. Door allerlei omstandigheden dachten zowel Frans als ik dat we gebrouilleerd waren geraakt. Alleen wisten we beide niet meer waarom. Het bleek een misverstand. Een e-mail was vijftien jaar geleden in de floribos geraakt nadat ik helaas vanwege griep het 50-jarig jubileumfeest van de AKI moest laten voor wat het was. We spraken af dat we dat ons niet weer laten gebeuren, en maken binnenkort weer een afspraak. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten