donderdag 6 augustus 2015

Column Hans Mellendijk | Au!

Jiskefet | Johnny en Willie | Open eind 

AU | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek,  6-10-2015 


Vanuit de Koffertent zag ik het waaibomenhout in de favorietenrol. Heen en weer zwiepend.
Toch maar naar de theaterweide. “Ik bun toch niet van suker en veur de literatuur gao’k deur boezewind en raegen.” De Universitent! vermomd als schuilkerk die onder Tante Rikie’s motto “Mijn hersenpan is immers ook een tempel!” vol was gelopen, biedt helaas geen soelaas.

De voorstelling op het buitenpodium begint. Ik word op het podium getrokken dat vanwege het noodweer als overdekte statribune dienst doet en al raps zet Wagendorp in. Een toepasselijk verhaal over dijkbewaking en bakken vertellende dijkwerkers, een verse column over de kansen van onze Robert. Assertiviteit is het toverwoord. De ex-Groenloër heeft de reus van Ulft meegenomen als aangever. Plots zitten we in een boekenquiz ‘Ik heb al een boek’ onleuk te doen.

De sportjournalist waarvan ik in de voorgaande week met plezier zijn Vierdaagse columns las, blijkt in de rol van zichzelf overschreeuwende leraar en sportverslaggever teruggevallen te zijn in een groot misverstand. Het is publiek van de Zwarte Cross dus anti-kunst, anti-boek, dus we huilen mooi met de cultuurbarbaren mee in laat-puberale regressie. Dan wordt met veel bombarie het hoofdnummer boekwerpen aangekondigd. Ik wend mijn hoofd af. Cultuurgoed in de modder; ik kan er niet tegen. Het kan niet waar zijn. Vast uitgerangeerde biebboeken, rijp voor de shredder. Maar neen. Au!

Rözer blijf bij je leest. Schrijf de mooie sportbiografieën of het imponerende boek over een ‘foute’ vader. Maar geen gênante agitprop ten koste van dichter Rainer Maria Rilke en Tante Rikie. Humor is een andere tak van sport laat dat maar aan de professionals over.

“Oh waar is de Dichterskoets?” denk ik mijmerend in de regen. De caravan propvol met dichters waar -in de editie vier jaar geleden- in een bijna één op één setting, de Zwarte Crossers aandachtig luisterend zich laafden aan poëzie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten