donderdag 17 september 2015

Column | Hans Mellendijk | Mené mené tekèl

Foto: © Hans Mellendijk

Mené mené tekèl | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 17 september 2015

Open Monumentendag brengt me bij de de opening van The Big Draw op het DRU-Industriepark. Door te tekenen beter leren kijken is de kern van de manifestatie die zich op afgelopen zaterdag aankondigde met een tentoonstelling van kunstenaarscollectief  Breekijzer in ICER en die in oktober zich verder zal manifesteren. Ik vervolg mijn reis richting Doetinchem om het Ketelhuis van Vredestein te bezoeken, blijkbaar iets minder ambitieus dan de DRU want het industriële erfgoed is daar inmiddels wel verkocht. De tocht brengt me langs ‘tBrewinc en dan ‘tHofhuus te Varsseveld. Overal doen vrijwilligers hun stinkende best het thema Kunst en Ambacht vorm te geven. Overal bedrijvigheid die in Aalten nog twee weken doorzet in de kunstroute Septemberkunst. Ik ervaar onderweg ook de monumenten en de veranderingen in ons landschap.

De bestrijding van ‘de wet van onherwinbaar verlies’ heeft ons een veranderd energielandschap opgeleverd. De windmolens zijn de monumenten van de toekomst.
Her en der verkleuren de daken door de zonnepanelen. Net zoals het bij systeemplafonds even duurde voordat ik de schoonheid van de functionaliteit begon in te zien, krijg ik hier ook vrede mee. In de tussentijd en in afwachting van mooiere oplossing lijkt het me een onontkoombaar verschijnsel. Mijn ogen zoeken telkens troost en ontdekken nieuwe patronen die over een oud systeem liggen. Ik zie schilderijen van Kazimir Malevitsj en Piet Mondriaan strijden om de eer met die van Vincent van Gogh en Herman Eduard Knaake.

Opeens zie ik ook geen achterstallig onderhoud als ik langs ‘s heren wegen wandel en de scheuren zie die zijn opgevuld door de onbekende wegwerker. Maar asfalttekeningen, toevalsdieren, onbekende tekens, wegdekdroedels. De wereld één grote Big Draw.
Het lijken wel geheime boodschappen uit de zondagschool. Daniël die de tekens aan de wand ‘Mené Mené Tekèl’ uitlegt. Rembrandt heeft er een prachtig schilderij aan gewijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten