maandag 29 januari 2018

Ondertussen in de Oude IJsselstreek


Beetje kort dag, de burger uit de gemeente Oude IJsselstreek kan nog tot overmorgen een object opgeven voor dit prachtige plan van het Cultureel- en Erfgoedpact Achterhoek waarover de burgemeester woensdag j.l. een oproep deed. Of dat op zo'n kort termijn wat oplevert, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Maar het blijft een mooi plan. Ik geef voor mijn woonplaatst Varsseveld de SNAOD op. De steel van een zicht. Ik zocht het op in het Varsseveldse woordenboek van A. Colenbrander. Het onvolprezen Achterhoeks PLAT MET PLAATJES bi-j-ene-egaard in Varsseveld (Telgen van 't WALD)  6. En lees bij SNÄÖDEMAKER - "Varsseveld was bi-j uutstek 't darp van de snäödemakers. In de darteger joren wazzen 't ónder meer Hofs, Nijhof, Van Braak en den lesten: Bernard Haank".
Een zicht zou dan ook nog een mooi object kunnen zijn. De Lundiakasten ook. Voor Terborg denk ik aan het koekje het Terborgse meisje, of een putdeksel van Nering Bögel, voor Silvolde wellicht een ansichtkaart van de Bedrukte Moeder Gods van Varsseveld. Voor Ulft natuurlijk de oranje braadpannen uit de DRU-ijzergieterij. 
Pak uw kans en mail e.hetterscheid@oude-ijsselstreek.nl. Zie ook: www.louisepoele.nl>

Naschrift: De Snaod kan gezien worden als het begin van twee industriële 'revoluties' die zich hebben afgespeeld in mijn woonplaats; te weten de houtverwerkende nijverheid en de de handel in landbouwwerkundig tuig, de ploegscharen, de hooikrabbers, de tractoren, enz. Denk aan bijvoorbeeld Svedex, Suselbeek, Kramp en Munsterman. De tablet of i-Phone als verwijzing naar de Smart-Industry als bijv. 247 TailorSteel zou als modern-object ook niet misstaan. Met op het beeldscherm een afbeelding van bijvoorbeeld de snaod. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten