zaterdag 12 mei 2018

Ondertussen in Ulft in ICER bij BREEKijzer

Emeke Buitelaar | DEEP IN THE OCEAN


De Expositiewerkgroep van Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in de Giethal van ICER op hetDRU-Industriepark: Salon des Arts 2018 | de jaarlijkse groepsexpositie 

SALON DES ARTS 2018 
Dit jaar laat een vijftiental leden werk zien.

Waar: In de ‘Giethal’ van ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: op de reguliere openingstijden van zaterdag 12 mei t/m zondag 1 juli 2018; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur. Entree: gratis als alleen de expositie van BREEKijzerbezocht wordt: aanmelden bij de balie.
Informatie over de expositiegroep van BREEKijzerHans Sennema: (06) 10 10 31 03 info@sennemakunst.nlof  Dinie Wikkerink(0543) 451 842dinie.wikkerink@hccnet.nl

Het idee voor de oprichting van een beleef- en kennisplek als ICER is ontstaan vanuit de provinciale en lokale overheid, industriële bedrijven, onderwijsinstellingen, kunstenaarscollectief BREEKijzer en het Nederlands IJzermuseum samen. ICER verwijst dan ook naar de vier belangrijke partijen die ICER hebben samengebracht; industrie, cultuur, educatie, recreatie. Tegelijkertijd verwijst ICER ook naar 'iezer', dat ijzer betekent in de streektaal van de Achterhoek. ICER is ook uit te spreken voor de internationale gasten.

Luci Aversteeg van het gelijknamige goudsmid atelier in Bredevoort is de optelsom van inspiratie en vakmanschap. De naam Luci Aversteeg Design staat voor eenvoud en draagbaarheid waarbij herkenbaar- en tijdloosheid hand in hand gaan. De afgelopen jaren ontwerpt en creëert Luci Aversteeg steeds vaker sieraden die gepaard gaan met onconventionele materialen, welke ze combineert met goud, zilver, palladium en edelstaal. De laatste brief, de laatste kus en de stamboomtakjes zijn projecten waarin emotie een belangrijke rol speelt. In een speciale vitrine laat Lucy haar werk zien.

Emeke Buitelaar
In een robuuste stijl laat Emeke de symboliek dansen: een waterschildpad die vrouw draagt en omringd wordt door twee raven, en dat in een kleurrijk palet. Het laat je meedrijven met de stroom op je eigen snelheid in je eigen tijd. De raaf is een boodschapper van de leegte en helpt zoeken naar antwoorden. De schildpad staat voor de aarde met haar cyclus van geven en nemen. In een ander olieverf is De kracht van ontmoeting het onderwerp. De ontmoeting met een paard kan je eigen vrijheid en macht laten ontdekken.

Léon Marie Dekker brengt in Medicine Cabinet een verzameling van individueel gemaakte objecten samen. De -veelal- fles-objecten krijgen letterlijk een theatraal decor aangemeten. Ze figureren als het ware in een drie dimensionaal stilleven. Het werk refereert enerzijds aan een medicijnkastje en anderzijds aan een theater. De kastdelen zijn aan de achterkant met elkaar verbonden met zogenaamde ‘fitsen en krommers’ (scharnieren die met kromme spijkers bij elkaar gehouden worden). Het rariteitenkabinet bevat een collectie objecten, die verwijzen naar mysterie, verbeelding en verwondering. 

Gerri Grijsen | Mantelzorg

Gerri Grijsen uit Winterswijk maakt hoofdzakelijk bronzen beelden, met af en toe een uitstapje naar een ander materiaal.Van klein formaat tot monumentaal, geen exacte afbeelding naar de werkelijkheid. Niet te veel detail, het moet een beetje wringen en kwetsbaar maar sterk zijn.
Emotie, lichaamstaal en beweging spelen een belangrijke rol. Kortom beelden met gevoel.

Dilly Helmink De schilderijen van Dilly ontstaan vanuit een gedachte of herinnering.
Al schilderend onderzoekt ze wat kleuren en vormen doen om haar beleving zo goed mogelijk tot uiting te brengen. Laag over laag laat ze een beeld ontstaan waarin de kleuren en vormen voor een bewegende, spannende en ruimtelijke compositie zorgdragen. Dit werkproces gaat net zo lang door totdat ze het juiste evenwicht heeft gevonden.

Rido Jansen toont twee schilderijen met een vrouw- en een kinderfiguur die tot nadenken stemmen...

Teeyoo uit Bredevoort laat weten: “Soms heb ik zin om ergens anders te zijn. Doek, verf en landschap. Gewoon lekker schilderen. O, heerlijk Arcadië! “

Tatum Kempers krijgt de Nachtwachtplek op de expositie. Het veertien meter lange werk de serie Glimmer zal in de Giethal de rechterwand boven het FabLab sieren.
Tatum maakt beeldend werk waarbij ze gebruikt maakt van verschillende fotografische technieken. Het werk dat tentoongesteld wordt in Salon des Arts, zijn zelfportretten waarbij ze met licht schildert( lightpainting) en lange sluitertijden gebruikt. Tatum creëert een nieuw beeld dat verder gaat dan een standaard portret. Hiermee beeldt ze haar gevoelens, gedachten en gebeurtenissen in haar leven uit. Naast fotografisch werk maakt ze videoclips voor bands en kunstinstallaties bestaande uit video, fotografie, schilderen, animatie en performance. 

Monique Klaassen wil het persoonlijke in het universele en het universele in het persoonlijke laten zien. 

Hans Mellendijk en Bert Scheuter brengen Werk in uitvoering. In het kader van de Achterhoek 350 reeks werken ze samen aan de vormgeving en redactie van een drietal boeken dat het komende jaar bij Uitgeverij Fagus zal verschijnen. Na Pinksteren op Salon des Arts in ieder geval ook een map met enkele illustraties die Bert maakte bij De Achterhoekse verzen van Pim te Bokkel en Hans laat daaruit enkele in het Nedersaksische vertaalde gedichten van Pim lezen. Ondertussen laten ze recent dicht- en beeldend werk zien. Hans i.s.m. beeldend kunstenaar/fotograaf Marijke Schellekens.

Anja Sennema toont drie modeltekeningen. Ze citeert uit Adonis van C.O. Jellema een ‘statement’ over het werk:“…. hoeveel er mooier leeft dan ik, als lichaam, als een ogenblik ….”.

Hans Sennema verkent de grens tussen realisme en geabstraheerde werkelijkheid. Hans laat recente houtsneden zien die het kenmerk Tuindragen. Soms is de voorstelling duidelijk te herkennen, terwijl op andere afdrukken het eerder een spel is van kleur en vorm. Veelal is er sprake van een veelvoud van kleuren en/of kleurtonen. Dat er telkens meerdere kleuren over elkaar worden afgedrukt om zo tot het gewenste resultaat te komen. De compositie is immer terug te voeren tot de ‘gulden snede’.

Astrid Vredegoor poogt de schoonheid van beweging verstild weer te geven; de vrouw in al haar glorie, felle dynamiek dat geabsorbeerd wordt door het linnen.

Dinie Wikkerink | Hamburg, 5 mei 2015


Dinie Wikkerink de Bredevoortse tovenares van het licht laat twee wat oudere serie’s zien. Sinds 1993 werkt Dinie aan het thema licht en als geen ander heeft ze daarbinnen een eigen stijl en herkenbaar handschrift ontwikkeld. De eerste serie is gemaakt in Hamburg, op 5 mei 2015, tijdens een wolkbreuk. De tweede serie bestaat uit stillevens gemaakt in de huiselijke omgeving in de periode 2011-2013. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten